طريقة مضمونة عشان تفتكر اسامي الناس

  1. الرئيسيـة
  2. البلوج
  3. طريقة مضمونة عشان تفتكر اسامي الناس

طريقة مضمونة عشان تفتكر اسامي الناس

Aug 152017

طريقة مضمونة عشان تفتكر اسامي الناس
 

احيانا ممكن نقابل حد صدفه و نواجه صعوبه اننا نفتكر اسمائهم، او نختلط بمجموعه كبيره لاول او تاني مره و نتلخبط في اسمائهم، بتحصل! 

الفكره كلها بتتلخص في ان الذاكره بتضعف مع تقدم السن و دا شيء طبيعي ناتج عن كم المعلومات و الذكريات المهوله المتخزنه، و بناءً عليه اتعملت تجربه الهدف منها اثبات ان اكثر المعلومات اللي بيتم تذكرها بسهوله جدا هي اللي استلقاها الشخص في مرحله الطفوله و تحديدا الابتدائيه.

التجربه اتعملت على فئتين من العمر؛ الاولى كانو من متابعيً ال pokemon في مرحله الابتدائيه و الثانيه كانو من متابعيً الpokemon في مرحله الثانويه. 

و التجربه اتعملت على مرتين لكل مجموعه؛ المره الاولى كانت بتوقيت و المره الثانيه من غير توقيت.

المجموعه الاولى كانت عمليه التذكر عندهم لشخصيات البوكيمون أكفأ من المجموعه الثانيه بس العامل المشترك بينهم ان عمليه التذكر عندهم كانت اسرع في المره التانيه و هي المره الي كان فيها توقيت. 

و هنا الاستنتاج كان ان الوقت محفز للتذكر و مرحله الطفوله هي انقى المراحل لدس اكبر كم من المعلومات و كمان اكبر اثبات ان مرحله الطفوله هي المرحله الحاسمه الي بيتم فيها تأسيس الشخص.

الاستنتاج التاني بسيط بس فعّال؛ ان التذكر بيكون فوري لما بيضمن صور بصريه، او انك تربط الاسم بحاجه تميز الشخص/المكان/الشيء. 

الذاكره احيانا بتكون عائق كبير لو بتسلب منك معلومات او اسماء في وقت غير مناسب بس الألفه للاشياء و استخدام البصريات مستحيل تخليك تنسى. 


مشــاركة

للتعليق على المقال