السيطرة على الانفعال

  1. الرئيسيـة
  2. البلوج
  3. السيطرة على الانفعال

السيطرة على الانفعال

Oct 082017

 طبيعي جدا ان الضغوطات و الازمات اللي كتير بنمر بيها بتكون سبب في العصبيه و الانفعال الحاد، و عدم القدره على السيطره في ردود الافعال

من اكتر العادات اللي بيمارسها الشخص العصبي او سريع الانفعال بدون وعي انه عاده بياخد رد فعل بدون تفكير؛ بمعنى انه بيتصرف قبل ما يفكر في عواقب رد الفعل و غالبا التصرف الناتج عن العصبيه و الانفعال بيكون تصرف او رد فعل غير مدروس و غلط و عاده بيليه الندم لانه ممكن يجرح او يأذي شخص بكلمه او تصرف. الشخص العصبي او سريع غضب شخص مندفع مش بيقدر يكبت مشاعره او يتقبل اوضاع مش مريحه بالنسبه له فبالتالي هو بيعبر عن مشاعره اول باول.

 

 

 

الغضب كصفه ممكن كتير يحكم عليها انها صفه سيئه و ان الشخص سريع الغضب شخص حاد و متقلب المزاج و هو فعلا متقلب المزاج لانه بيركز في ادق التفصيل و بيفرط في التفكير و بالتالي بيخليه شخص متحفز للاخطاء بس في الحقيقه الغضب هو مجرد استجابه عاطفيه لفعل مثير للاعصاب (الغضب)،

كل الثوارات اللي قامت كان اقوى حافز ليها هو عدم الاستجابه لقوانين وأحكام مستفزة اثارت بيها غضب الشعب و بالتالي كان رد الفعل هو العمل على تغيير الاوضاع. و عشان كدا كتير بنوصف الشخص في مرحله غضبه بأنه شخص ثائر.

السيطره على الانفعال مش حاجه مستحيله، بس بيحتاج ان الشخص يكون حريص على تعديل طرق معالجه المشاكل و الاوضاع الغير مناسبه، الكبت للشخص العصبي ممكن يأدي لتدهور حالته و بالتالي بيكون افضل له التعبير عن مشاعره و لكن بالعمل على تصحيح الاسلوب، و طبعا التفكير قبل اتخاذ القرار او رد الفعل.

من اشهر نصائح ثوماس جيفريسون الموجهة للشخص الغاضب هي " إذا كنت غضب عد للعشرة قبل التحدث، اذا كنت غضب جدا فعد للمئة"

مشــاركة

للتعليق على المقال