Obsessive Compulsive Disorder الوسواس القهري

  1. الرئيسيـة
  2. البلوج
  3. Obsessive Compulsive Disorder الوسواس القهري

Obsessive Compulsive Disorder الوسواس القهري

Oct 222017


Obsessive Compulsive Disorder الوسواس القهري
على الرغم من اختلاف الحالات بين ضحايا الوسواس القهري الا ان العوامل المشتركه اللي بينهم كتير و أهمها هي تكرار العادة في وقت زمني قليل، مريض الوسواس القهري بيبقى عارف انه مهووس بفكرة او شيء لاسباب غير عقلانية و رغم محاولاته في التقنين منها إلا أنه بيشعر بقله الحيلة.
الوسواس القهري هو (الهوس) و عدم القدرة على التخلص من سيطرة الافكار و التدخلات الغير مرغوب فيها.
لكن خليك فاكر اي عادة الشخص بيفرط فيها و بيقوم بتكرارها لدرجه انها بتأثر بشكل كبير على اسلوب حياتك، و بتخليك في حالة مستمرة من القلق، بتفكر فيها بشكل مبالغ فيه أو بتأثر في الأنشطة الاجتماعية / الحياة الأسرية / العلاقات دا ممكن يكون بداية تشخيص لاضطراب الوسواس القهري.
من أشهر حالات الوسواس القهري:
وسواس التلوث: عادة الشخص بيكون عندة رهبه من التلوث، بيكون مهووس بالنظافه ممكن يغسل ايدة اكتر من مرة في خمس دقايق او بمجرد انه يسلم على حد او يلمس حاجه.
الفاحص: بيتحقق من الشيء مرارا و تكرارا زي ان باب الشقه مقفول، او ان الفرن مقفول او ان انبوبه الغاز تكون محكمه على الرغم من انه ممكن هو يكون بالفعل قفلهم قبل كدا.
العداد و المنظم: مهووس بالارقام و نظام الاشياء بشكل مبالغ فيه لدرجه الهووس.
المدخريين: الاعتقاد بان شيء سيء هيحصل اذا تخلصو من ادوات او اشياء قديمه او احساسهم بالاحتياج اليها في يوم ما على الرغم من انها ممكن تكون عديمه النفع.
النوع دا من المرض مش خطير و مش بيأثر في صحه المريض لكنه بيأثر على حياته بشكل كبير و ممكن يأدي عرقلة نشاطاته بسبب خوفهمن شيء او افكاره المشتته بالهووس.
 

مشــاركة

للتعليق على المقال