علاقة الحب بالسيطرة

  1. الرئيسيـة
  2. البلوج
  3. علاقة الحب بالسيطرة

علاقة الحب بالسيطرة

00 000000

علاقة الحب بالسيطرة
" إذا كنت تحب امرأة فلا تقل لها (( أنا أحبك )) . . إن هذه العبارة أوّل ما تجعل المرأة تفكر في السيطرة عليك " .... الممثل الأمريكي " كلارك جيبل " ,,
من المواضيع اللي بتشغل فكر ناس كتير هو علاقة الحب بالسيطرة , و أن ساعات كتير بنقرر منظهرش اي شكل لعواطفنا او مشاعرنا عشان محدش يستغلها ضددنا , فتبقي الأم بتنصح بنتها انها اوعي تصرح بحقيقة مشاعرها عشان الواد الفلاني ميلعبش بيها , الراجل أصحابه في القهوة يقولوا له لو مراتك حسيت انك رومانسي حتركبك ! و نماذج كتير بتدور في أطار أن الحب هو السلسلة اللي بنربط فيها نفسنا ! بس هل ده فعلا حقيقي ؟؟
بتقول الدكتورة Susan Weinschenk في مدونتها أن الأنسان بطبعه بيحب السيطرة , و بتستشهد بتجربة حصلت زمان , أنهم جابوا عيال صغيرة حوالي 4 شهور و ربطوا في ايدهم حبل لما يشدوه يطلع صوت موسيقي ... و لاحظوا العيال بقت كل فتره تشد الحبل و تسمع موسيقي و تنبسط ,, بعد شويه شالوا الحبل لكن فضلوا يعملوا الموسيقي بفترات قريبه اوي من الفترات اللي عيال كان بيعملوها ! فأكتشفوا ان العيال بتصرخ أكتر من الأول !! .. فالمشكلة مش في الموسيقي قد ما حب العيال للتحكم في الموسيقي ... فالأستنتاج كان ان حتي و لو الحاجة متوفرة للشخص هو بيحب برضة يكون المتحكم فيها بالأساس !! ,, فالحقيقة أن أه الأنسان بطبعه بيحب يكون مسيطر !! فمين فينا مش عاوز يبقي زمام كل حاجة حواليه في ايده , مين مش عاوز يتحكم في مستقبله و ظروفه .. حتي برجمه الأنسان العصبية بتبتدي تعلن حالات التوتر لما تحس انه فقد السيطرة ... فالأنسان ممكن يكون مش جعان بس لمجرد تفكيره انه ازاي حيوفر أكل لتاني يوم يسبب له قلق و تعب ,, فسبب التوتر مش الجوع و لكن فقدان السيطرة !
معني الكلام ده , أن فعلا اي شخص بيحاول يتصيد اللي حواليه علي حاجات عشان يسيطر عليهم , فالأم مش غلطانه لما تنصح بنتها متظهرش مشاعرها الحقيقة , أصحاب الراجل مش غلطانين لما قالوا له لو مراتك حسيت رومانسي حتتركب !! زي ما قال" كلارك " لو قلت لأي واحدة بحبك حتبتدي تتحكم فيا ! .. فيبقي الحل أننا نخفي اي مشاعر حقيقة او عواطف عشان محدش يلعب بينا او يسطير علينا ..
بس الحل ده عامل زي واحد خايف ليتخبط في الشارع فقرر يتحبس في بيتهم !! ,, اه الشارع في بلاوي و ناس مش مركزة في السواقة , بس هل الحل اني منزلش ! اه ممكن أظهر عواطفي لناس مريضة ناقصة , عندها جنون السيطرة علي اللي حواليهم , بس هل الحل اني اكبت او اقتل اي مشاعر جوايا !؟؟ .. كل اللي في الموضوع اني زي ما بخلي بالي و انا بعدي الشارع .. حخلي بالي و أنا بحب , ححب براحتي من غير خوف بس بحذر , حأعلن عن مشاعري بصراحة و نضوج بس في التوقيت الذكي , حكون علي معرفة كاملة و أيمان مفهوش شك .. أن اللي يستحق حبي لا يمكن ابدا حيكون عاوز يتحكم فيا .. عشان ساعتها حيبقي مش مختلف كتير عن طفل 4 شهور كل همه انه يتحكم في حبل ..! 

مشــاركة

للتعليق على المقال